Baarle-Hertog: het mooiste dorp van Vlaanderen?

maandag 28 april 2008

Ook Baolse koeien zijn grensgevallen ...

Hier ben ik weer. Bolle C. juist terug van mijn bezoekje aan een ander lid van het comitee. En ik ga van de ene boer naar de andere. Alleen is het nu geen ijzerboer maar een koeienboer. Ik tref Jan Bruurs aan voor de stal en terwijl zoon Joris lustig nog een vaatje drijfmest wegrijdt - het is blijkbaar de moment - kan ik even een gezellig babbeltje doen met Jan. Voor zijn favoriete plaatsje moeten we niet ver gaan. Want dat is namelijk tussen de koeien. En waarom tussen de koeien? Ik kreeg de volgende uitleg van Jan. ”Ten eerste is het mijn kostwinning. Maar op de foto kun je duidelijk zien dat ik geniet van tussen de koeien mijn werk te doen. Er gebeurt ook altijd wat. Een tweeling geboren, een koe die brul wordt, uit een rode koe en een rode stier een zwart kalf krijgen. Het is altijd wat.” Ho ho ho, dit is voor een arme leek te veel onbekende dingen op te korte tijd. Een tweeling dat ken ik nog, maar een brul niet en hoe kan uit twee rood een zwart komen. “Wel,” vervolgt Jan, ”een brul is wanneer een koe om de tien dagen stierig wordt en dat zou niet zo erg zijn, maar ze geraakt ook niet meer drachtig. En van dat zwart kalf dat is als ergens in de bloedlijn er een zwarte factor zit en die kan dus na enkele generaties terug bovenkomen.” Fantastisch beroep lijkt me dat boer zijn. Als we verkozen zijn tot mooiste dorp kan ik misschien wel wat gaan boeren. Het lijkt me wel wat. Nog een vraagje aan Jan. Waarom moeten wij op Baarle stemmen. “Omdat Baarle een uniek dorp is. Enig in Europa en misschien wel op de wereld. En het zal een echt dorp blijven want zowel Baarle-Hertog als Baarle-Nassau zijn niet gefusioneerd met een andere gemeente.” Ik trek nu weer terug naar het centrum doorheen een prachtige natuurrijke omgeving waar de Belgische en Nederlandse koetjes vredig naast elkaar grazen.

Groetjes,

Bolle C.

Geen opmerkingen: